juni 15, 2017

ZONNETIPS

Wanneer je onderstaande tips volgt, zorg jij er zelf voor dat je zonnebrand zoveel mogelijk voorkomt.

  • Smeer rijkelijk en regelmatig in met een waterbestendige zonnecrème met hoge SPF*! Zeker om de 2 uur, bij hevig transpireren of nadat je uit het water komt. Vergeet daarbij zeker de oren, de nek en de voeten niet.
  • Breng de zonnecrème aan 20 à 30 min vóór je in de zon gaat
  • Vermijd de zon op de heetste uren (tussen 11u en 15u) van de dag
  • Draag beschermende kledij (droge T-shirt), een zonnebril met UVA/UVB bescherming en een zonnehoedje
  • Vermijd overmatige blootstelling aan de zon
  • Baby’s jonger dan 1 jaar hou je best uit de zon
  • Drink voldoende water: anderhalve tot 2 liter per dag

Zonnecrème biedt bescherming, maar…

Zonnebescherming wordt algemeen uitgedrukt in ‘SPF’, wat staat voor ‘sun protection factor’. Dit is een maat die de intensiteit weergeeft van bescherming tegen UVB-stralen, wat uiteindelijk zonnebrand kan veroorzaken.

Zonnecrèmes worden volgens hun SPF ingedeeld in verschillende klassen:

Mate van bescherming Beschermingsfactor SPF
Laag 6-10
Matig 15-25
Hoog 30-50
Zeer hoog 50+

Hoe hoger de SPF, hoe langer je beschermd bent tegen de UVB-stralen.

Naast UVB-stralen spelen ook UVA-stralen een belangrijke rol, en zorgen voornamelijk voor een vervroegde veroudering van de huid. Beide vormen van straling kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van huidkanker.

Tip: Zorg bij het kiezen van een zonnecrème voor een crème die bij je past en die bescherming biedt tegen zowel UVA als UVB straling!

Naarmate je aan extremere zon wordt blootgesteld (bijvoorbeeld in de tropen, of gletsjers) en afhankelijk van je huidtype, heb je een zonnecrème met een hogere beschermingsfactor nodig.


UV-index

De UV-index, ook zonkracht genoemd, is een getal dat de intensiteit uitdrukt van de zonnestraling en het risico dat hieraan verbonden is voor de gezondheid. Het geeft dus het effect weer op de onbeschermde huid.

De UV-index varieert naargelang de kracht van de ultraviolete (UV) straling. Hoe hoger de UV-index, hoe nadeliger dit zal zijn voor de gezondheid. De UV-index kan men indelen in 5 categorieën, elk verbonden aan een bepaald risico voor de huid:

 

UV-index UV-Intensiteit Huid verbrandt Mate van bescherming SPF
 0 – 2 zeer laag vrijwel niet laag 6 – 10
 2 – 4 laag langzaam laag 6 – 10
 4 – 6 matig makkelijk matig 10 – 25
 6 – 8 hoog snel hoog 30 – 50
 8 – 10 zeer hoog zeer snel zeer hoog 50+

De UV-index wordt bepaald door een aantal factoren:

  • de stand van de zon: hoe hoger de zon, hoe sterker het UV-zonlicht
  • het seizoen
  • het tijdstip
  • het continent
  • de dikte van de ozonlaag
  • het aantal wolken, de hoeveelheid vocht of stof in de atmosfeer

Bron: KMI


Huidtypes

Of je al dan niet gemakkelijk verbrandt, wordt mede bepaald door je huidtype. Of je dus bruint/verbrandt of niet, is erfelijk bepaald. Elke huid reageert verschillend afhankelijk van de mate van blootstelling aan de zon. Algemeen genomen kunnen we een 6-tal huidtypes onderscheiden:

Huidtype Huid/haar/ogen   Verbranden/bruinen Zonder bescherming
Huidtype 1

Keltisch type

Zeer lichte huid, vaak met sproeten, ros of lichtblond haar en blauwe ogen Verbrandt zeer snel, wordt altijd rood, bruint nooit Verbranden na

5-10 min in de zon

Huidtype 2

 

Lichte huid, goudblond haar, grijze, groene of lichtbruine ogen Verbrandt snel, wordt altijd rood, bruint langzaam Verbranden na

10-20 min in de zon

Huidtype 3

 

Lichtgetinte huid, donkerblond/bruin haar en vaak vrij donkere ogen Verbrandt zelden, wordt soms rood en bruint gemakkelijk Verbranden na

20-30 min in de zon

Huidtype 4

Zuiderse type

Getinte huid, donker haar en donkere ogen Verbrandt bijna nooit en bruint zeer goed Verbranden na

40 min in de zon

Huidtype 5

Aziatisch type

Donkere huid, donker tot zwart haar en donkere ogen Verbrandt zelden en bruint zeer goed Verbranden zelden
Huidtype 6

Negroïde type

Zeer donkere huid, zwart haar en donkere ogen Verbrandt zelden of nooit, huid wordt donkerder Verbranden zelden

Opgepast! Bij kinderen jonger dan 1 jaar kan verbranding reeds optreden na 5-10 min zonder zonnebescherming. Hou ze daarom uit de zon!

Hoe lager het huidtype, hoe meer risico je loopt op verbranding en des te meer je je huid moet beschermen.


Misverstanden

Zonnecrème alleen volstaat om niet te verbranden: NIET WAAR!
Zonneproducten kunnen je wel beschermen tegen bepaalde schadelijke gevolgen van de zon, maar bieden geen volledige bescherming! Draag daarom beschermende kledij die schouders, armen en benen bedekt, een UVA/UVB-werende zonnebril met CE-markering (conform Europese richtlijn) en een zonnehoedje.

Een witte T-shirt beschermt beter dan een donkere T-shirt: NIET WAAR!
Een witte T-shirt laat méér UV-straling door dan een donkere T-shirt. Bovendien laat een natte T-shirt ook meer UV-straling door dan een droge T-shirt.

Wanneer het bewolkt is, kan ik niet verbranden: NIET WAAR!
Zelfs al voel je de warmte niet, de schadelijke stralen kunnen doorheen het wolkendek. Wolken houden slechts een klein deel van de zonnestralen tegen.

Ik heb reeds een mooi zonnebankkleurtje dat mij beschermt tegen verbranden: NIET WAAR!
Een voorgebruinde huid biedt niet voldoende bescherming tegen verbranding

Zelfbruiner biedt bescherming: NIET WAAR!
Hoewel een zelfbruiner een huidverkleuring oplevert, biedt deze kleur geen bescherming tegen de zon. De huid wordt namelijk niet dikker met een zelfbruiner, iets wat wel gebeurt indien je op een natuurlijke wijze bruint.

Onder een parasol ben ik veilig tegen het verbranden door de zon: NIET WAAR!
Een parasol biedt wel enige bescherming, maar niet volledig. Door de weerkaatsing van UV-stralen via muren, zand of water kan je dus alsnog verbranden. Smeer je daarom altijd in, zelfs wanneer je onder een parasol bescherming zoekt.